Dat verbruikscijfer is vastgesteld door de Amerikaanse EPA (Environmental
Protection Agency), zo meldt The Detroit News. Het cijfer wordt bepaald aan
de hand van een test die de daadwerkelijke gebruiksomstandigheden in
aanmerking neemt.

Nieuwe verbruiksnorm

Nissan heeft in reactie op lagere officiële actieradius laten weten dat alle
auto’s in de praktijk afwijken van hun opgegeven verbruikcijfers, dan wel
actieradius. Deze afwijking doet zich ook voor – de laatste jaren zelfs in
versterkte mate – bij de vaststelling van de Europese verbruikscijfers. In
het Europees parlement wordt daarom al enige tijd gesproken over een nieuwe
norm.

Zuinige auto’s duurder

Dat is echter problematisch in verband met de vele wetgeving op de
CO2-uitstoot en de kortingen die op extra zuinige auto’s worden gegeven. Ook
daarvan wordt het verbruik (en dus de CO2-uitstoot en de actieradius)
namelijk te rooskleurig opgegeven. Een meer realistische norm zou dit soort
auto’s bij de huidige wetgeving meteen een stuk duurder maken.

Goede rijkwaliteiten

Enige weken geleden reed Carros zelf met de Nissan Leaf en op basis daarvan
schatten we de door de EPA opgegeven actieradius (117,4 kilometer) op een
volle accu aanzienlijk realistischer in dan de 160 kilometer die Nissan
aanhoudt. Dat betekent dus ook dat het stroomverbruik hoger ligt. Overigens
waren we enthousiast over de rijkwaliteiten van de Leaf die afgezien van
zijn aandrijving niet anders rijdt dan een goede compacte middenklasser.

Lees meer autonieuws op Carros.nl

Wat tanken we in 2050?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl